Test av timeregistrering på web–del3

Test av vnett-time – timeregistrering på web – del 3

Del 3 og den siste initielle kommentaren fra min testing av vnetts nettbaserte timeregistreringsverktøy.

Det kommer en ny post når jeg har litt mer erfaring fra bruk, så det er ingen konklusjon I denne posten heller, men jeg har foreslått en del endringer.

– stay tuned!

Opprette prosjekter

Det fortsetter på samme måten; nye ting legges til i panelet på venstre siden, mens endringer gjøres i det sentrale vinduet.

leggetilprosjekter

Prosjekter kan “arkiveres” og legges da ned i arkiv-listen nederst til venstre. Herifra kan de enkelt hentes tilbake ved å krysse av og trykke “Hent prosjekt(er)”.

Det er også enkelt å legge medarbeidere til de respektive prosjektene.

Det er en stor manbgel for mitt bruk – KUNDE. Jeg har behov for å føre timer på flere prosjekter for samme kunde, men kun sende 1 faktura for alle (ikke pr prosjekt, men fakturagrunnlaget skal ha timer pr prosjekt i fakturaperioden)

Under administrasjon ligger det også mulighet til å legge til hurtigbeskrivelser til prosjekter. Disse er greie når man gjør selve registreringen – så slipper man å taste inn beskrivelsen.

hurtigbeskrivelse

MEN det er nesten håpløst å måtte velge fra og til tid I nedtrekksliste. Det hadde vært 100 ganger raskere å bare taste inn timeantallet. At standard verdi er 00:00 til 00:30 er også litt rart. De fleste begynner vel normalt i 7-9-tiden på morgenen.

Som konsulent hos kunder er jeg heller egentlig ikke intressert i når man har jobbet, bare hvor mye.

endre-time

Når man har skrevet en rad kan man trykke på ikonet til høyre for å endre på den. For å hoppe til neste rad må man trykke et “ok” ikon som kommer frem når man går i endringsmodus – dette virker også litt unødvendig tungvint. Jeg ville foretrukket at alle radene som ble lagt til kunne skrives direkte i.

Det er også litt irriterende at man ikke kan se timene man har registrert for hele dagen når man gjør registrering men at man bare ser timer for det prosjektet man registrerer på.

Når man er ferdig med en uke og har trykket send uke går det ikke an å gjøre noe mer med timene for den uken – jeg skrev feil antall på torsdagen for pokker!!! før administrator har låst dem opp igjen. Det gjøres ved å trykke på det lille grønne ikonet som viser at en medarbeider har sendt inn timene sine.

Satser

Det er enkelt å legge inn forskjellige satser og tilordne hvem som kan velge hvilken sats. Hvis man har mange kunder og satser hadde det vært fint å kunne tilordne satser til prosjekter og ikke bare medarbeidere.

Jeg var så uheldig å skrive feil internsats, og nå er mange timer registrert med feil sats. Det virker som satsene kopieres inn pr rad når man registrerer, så det går ikke å endre på dem/rette opp feil i etterkant uten å gå inn og endre på alle timeradene som er ført.

– Jeg lukter mye retting før vi kan sende avgårde faktura basert på disse satsene.

Rapport

Rapportene ser greie ut, og “Min rapport” for uke 5 gir en grei oppsummering pr prosjekt.

min-rapport

Det samme gjelder de andre rapportene, feks fordeling av timer pr prosjekt.

rapport-fordeling-av-timer

Her savner jeg virkelig valget “Alle prosjekter” og/eller mulighet til å velge alt for en kunde. Rapporten “Fordeling av timer pr bruker” lister timer pr prosjekt i tilsvarende diagram.

“Last ned som PDF”

“Min rapport” fremstår som litt rotete i PDF-varianten i forhold til det man ser på skjermen. Det er litt mye boks-i-boks for min smak, men data er greie.

min-rapport-som-pdf

Kommunikasjon

Menyen kommunikasjon inneholder 2 underpunkter; epost og SMS. Her kan man sende epost eller SMS til alle medarbeidere.

Det er også lagt opp til SMS varsling om at timer må registreres, slik at alle medarbeidere får en påminnelse (under administrasjon –> sendte uker).

– Good feature, men den kunne godt la seg automatisere slik at den sendte ut varsel på et gitt tidspunkt!

Endringer

Denne gangen har jeg noen ting jeg godt kunne tenkt meg å endre på (i omtrentlig tilfeldig rekkefølge):

  • legge til kunder og tilordne prosjekter til en kunde
  • slette prosjekter helt, ikke bare arkivere
  • registrere timer direkte
  • se alle timene for hele dagen – feks et “Vis alle” under velg prosjekt i registreringsvinduet også nedtrekksmeny eller hurtigliste for å velge hvilket prosjekt timer skal skrives på
  • få ut alle timene pr dag i “min rapport”, i tillegg til standardoppsettet
  • mulighet til å endre på timesatsene og få oppdatert rapportene/timene/registreringene
  • kunne velge bort poster – som lageruttak fra rapporter (eller la vær å ta med header for tomme seksjoner)
  • litt ryddigere PDF-rapport (mer lik GUI versjonene)
  • legge link til SMS-varsel under kommunikasjon SMS også mulighet for automatisk utsendelse av varsel
  • gjøre endringer på innsendte timer (inntil faktura er sendt / adminitrator har låst) – (er der i dag, bare trykk på ikonet som viser at det er sendt inn, så “av-sendes” timene). Tydeligere knapp for av-sending.
  • Når man sender SMS om innsending av timer er det bare en grå linje med teksten om at meldingen er sendt – få den i grønt som vanlig og over skjemaet man har behandlet (ikonene i mottaker listen oppdateres korrekt)

OGSÅ: Hvor er last ned som EXCEL-filer

PDF-er kan bare leveres, Excel-filer kan man bruke til noe.

Advertisements

About skattefuten

Check my about page :-)
This entry was posted in Timeføring and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s